Cygański Diabeł – Melisa Bel audiobook – Namiętność, walka i zakazana miłość w jednym uderzeniu
Próbka audiobooka
Posłuchaj próbki, aby poczuć opowieść.
Odkryj poruszającą historię Sary Stewart, która ucieka przed brutalnym kuzynem, znajdując schronienie u Marcusa Huntera, zwanego Czarnym Diabłem. Zanurz się w tym elektryzującym romansie, gdzie niebezpieczeństwo miesza się z pożądaniem, a każdy szept może zmienić wszystko. Melisa Bel kreśli pełną namiętności opowieść, którą mistrzowsko interpretuje Jacek Dragun, przenosząc cię w świat mrocznych sekretów i nieoczekiwanych uczuć. Idealne dla tych, którzy lubią współczesne romanse z nutą suspensu i nieodpartą chemią między bohaterami. Odkryj “Cygański Diabeł” i rozpocznij darmowe doświadczenie słuchania na ezaudioksiazki.pl już dziś.
Opis
Drodzy miłośnicy literackich podróży, zwłaszcza tych, które poruszają struny serca i zmuszają do refleksji,
Gdy tylko usłyszałam o audiobooku “Cygański Diabeł” Melisy Bel, wiedziałam, że to pozycja, która wymaga uważnej analizy – nie tylko ze względu na swoją popularność (średnia ocen 4.1 na podstawie 23 recenzji), ale przede wszystkim ze względu na sposób, w jaki porusza tematy wolności, przemiany i kobiecej siły. Jako krytyczka zafascynowana współczesną prozą kobiecą i technikami narracyjnymi, sięgnęłam po tę historię z mieszanką ciekawości i pewnej dozy sceptycyzmu. Czy kolejny romans o “złym chłopcu” i “dziewczynie w potrzebie” może zaoferować coś więcej niż schematyczną fabułę? Okazało się, że Melisa Bel potrafiła mnie zaskoczyć.
Pierwsze minuty z narratorem Jackiem Dragunem były jak spotkanie starego znajomego – jego głos, który pamiętałam jeszcze z innych produkcji, od razu wprowadził mnie w klimat historii. Dragun ma tę niezwykłą umiejętność modulowania głosem w taki sposób, że słuchacz niemal widzi przed oczami sceny opisane w książce. Jego interpretacja Marcusa Huntera, tytułowego “Czarnego Diabła”, to majstersztyk – głęboki, chropowaty ton idealnie oddający cynizm i wewnętrzne rozdarcie bohatera. Z kolei Sara w jego wykonaniu nie jest jedynie bezradną ofiarą, ale kobietą, w której słychać determinację i rodzącą się siłę. To właśnie w narracji Draguna dostrzegłam pierwszy atut tego audiobooka – umiejętność wydobycia z tekstu warstw, które przy pobieżnym czytaniu mogłyby umknąć.
Fabuła, choć osadzona w dobrze znanym schemacie (dziewczyna uciekająca przed oprawcą znajduje schronienie u twardziela z przeszłością), zaskakuje momentami prawdziwej literackiej finezji. Bel nie poprzestaje na powierzchownym romansie, ale zagłębia się w psychologię swoich bohaterów. Scena, w której Marcus po raz pierwszy zgadza się trenować Sarę, przypomniała mi dyskusje, które prowadziłam ze studentami o współczesnych powieściach feministycznych. To nie jest zwykłe “ratuje ją, bo jest piękna”, ale raczej “dostrzega w niej swoje odbicie – człowieka, który też kiedyś był złamany”. Ta subtelna gra między stereotypem a jego dekonstrukcją to coś, co szczególnie doceniłam.
Język, jakim posługuje się autorka, momentami przypomina mi najlepsze fragmenty powieści Olgi Tokarczuk – zwłaszcza gdy opisuje wewnętrzne stany Sary: “Strach miał smak miedzi na języku, a nadzieja – zapach mokrej ziemi po pierwszej wiosennej burzy”. Takie metafory w wykonaniu Draguna nabierają jeszcze większej mocy. Słuchając tych fragmentów, miałam wrażenie, że język staje się niemal namacalny – to rzadkie i cenne doświadczenie w przypadku audiobooków.
Nie sposób nie wspomnieć o rytmie tej produkcji. 7 godzin i 49 minut to optymalny czas, by rozwinąć historię, nie przeciągając jej nadmiernie. Storybox zadbał o odpowiednie tempo – dialogi są dynamiczne, opisy wystarczająco rozwinięte, a momenty napięcia znakomicie zaakcentowane muzyką i efektami dźwiękowymi. Pamiętam, jak podczas słuchania jednej z kluczowych scen (nie chcę spoilerować!) moje dłonie mimowolnie się zaciśniły – tak bardzo zostałam wciągnięta w akcję. To właśnie magia dobrego audiobooka – kiedy zapominasz, że to tylko słowa, a przeżywasz historię jak własne wspomnienie.
Porównując “Cygańskiego Diabła” do innych współczesnych romansów, muszę przyznać, że Melisa Bel znalazła złoty środek między komercyjną atrakcyjnością a literacką głębią. To nie jest kolejne “After” czy “Hopeless”, choć pewne podobieństwa w konstrukcji bohaterów są widoczne. Gdzie Colleen Hoover czy Anna Todd często popadają w melodramatyczność, Bel zachowuje pewien dystans i ironię, która nadaje historii bardziej wyrafinowany charakter. Marcus nie jest po prostu “złym chłopcem”, ale złożoną postacią, której wybory zmuszają do refleksji – podobnie zresztą jak Sara, która unika pułapki biernej “księżniczki do uratowania”.
Czy są wady? Jak w każdym dziele – tak. Momentami dialogi brzmią nieco sztucznie, zwłaszcza w bardziej emocjonalnych scenach. Pewne wątki (jak np. przeszłość Marcusa) potraktowane są dość powierzchownie, co pozostawia niedosyt. Szkoda też, że autorka nie rozwinęła bardziej wątku samoobrony jako metaforzy kobiecej emancypacji – to mogłoby nadać historii dodatkową głębię. Niemniej, są to raczej drobne potknięcia w ogólnie bardzo udanym dziele.
Dla kogo będzie to idealny audiobook? Dla miłośników romansów, którzy szukają czegoś więcej niż cukierkowej historii. Dla tych, którzy doceniają dobrą narrację i warstwę językową. I wreszcie – dla wszystkich, którzy wierzą, że literatura popularna może nie tylko bawić, ale i skłaniać do myślenia. “Cygański Diabeł” to dowód, że gatunek romansu wciąż ma wiele do zaoferowania.
Osobiscie, słuchając tej historii, wracałam myślami do rozmów z moimi studentami o współczesnej literaturze kobiecej. Jak często dyskutowaliśmy o tym, że powieści romantyczne mogą być nie tylko ucieczką od rzeczywistości, ale i jej krytycznym komentarzem! Melisa Bel, choć nie rewolucjonizuje gatunku, pokazuje, że można opowiedzieć historię miłosną z inteligencją i klasą. A Jacek Dragun swoją interpretacją nadaje tej opowieści dodatkowy wymiar – jego głos zostaje w pamięci na długo po zakończeniu słuchania.
Z literackim pozdrowieniem,
Zofia Kowalska
Dodatkowe informacje
Autor | |
---|---|
Lektor | |
Język | Polski |
Długość | 7H 49min |